Kära frilansare!
Det nya kollektivavtalet är nu på plats, som ni kan läsa mer om på sidan 4, och för oss frilansare finns det några särskilt intressanta punkter. Till exempel förändringar i beräkningen av sjukersättning som vi hoppas ger mer ersättning vid sjukdom för frilansare, höjningen av instrumentersättning med en särskild höjning för oboe, engelskt horn och fagott, och klarläggande om större tydlighet för frilansare vad gäller arbetsvillkoren. Var noga med att få ett skriftligt avtal INNAN ni påbörjar er anställning. Det är extra viktigt nu när mycket ställs in att man vet vad som gäller. Även kravet på en bemötandekod för att motverka sexuella trakasserier är en viktig punkt i avtalet för frilansare då man ofta är i en beroendeställning till sina kollegor.
Vi har ett stort arbete framför oss med att höja lönerna för våra frilansande korister. En arbetsgrupp är tillsatt och vi hoppas kunna fortsätta detta viktiga arbete där. Huvuddelen av arbetet med avtalet sker centralt på Symf och att ha en frilansare som ordförande i förbundet ger tyngd åt våra frågor, så ett alldeles särskilt tack till Gunnar!
Men. Många av våra arbetsplatser är inte medlemmar i Svensk Scenkonst, och hamnar därför utanför avtalet. Nu på senaste tiden har vi fått frågor kring avbokningar utanför avtalet. Kolla gärna det senaste nyhetsbrevet som vi skickade ut från frilansstyrelsen, där finns en del tips.
Glöm inte att hålla er à jour gällande de krisstöd som kan sökas från exempelvis Konstnärsnämnden och Kulturrådet. Vi försöker påminna via mejlutskick, men man kan själv läsa på Symfs hemsida. Där finns en sida med hjälp och råd som ständigt uppdateras. Just nu är det möjligt att ansöka om Krisstödet för särskilda behov i kulturlivet: musik. Deadline är 4 mars.
Jag önskar jag hade roligare saker att berätta om, men som vi vet är det ganska händelselöst på frilansfronten just nu. Pandemin tickar på och i skrivande stund tycks fler restriktioner vara på gång.
Med förhoppningar om en ljusare vår!