Stockholms Stad sviker musiklivet!

När svenska musiker under den rådande coronapandemin helt saknar intäkter från livekonserter och evenemang vill Stockholms Stad att den musik som ska sändas på kulturnatten inte ska vara skyddad av upphovsrätten. Detta för att det ska gå att sända via Facebook. Ett svek mot svenskt musikliv som saknar motstycke, tycker Symf!

Stockholms Stad har uppmanat arrangörer som medverkar i den digitala kulturnatten att inte använda upphovsrättsskyddad musik med hänvisning till att man ska använda Facebook som plattform. Facebooks AI avvisar all musik som är upphovsrättsskyddad. Stockholms Stad väljer nu att gynna företag som Epidemic Sound som pressar musiker och kompositörer att sälja ut sina rättigheter för ett engångsbelopp. I stället för att undvika Facebook väljer Stockholms Stad att undvika upphovsrätten.

– Stämmer dessa uppgifter är det ett av de största sveken mot musiker i en tid där varje krona behövs för att klara sin försörjning så länge pandemin pågår. Om inte Stockholms Stad backar från den rekommendationen har man för lång tid förbrukat all trovärdighet i frågor om kulturens överlevnad, säger Gunnar Jönsson, förbundsordförande.

Symf uppmanar Stockholm Stad att tänka om och stötta musiklivet istället för att störta det.

För mer information, kontakta gärna:
Gunnar Jönsson, förbundsordförande 070-516 38 37

Du kan också besöka vår pressida på ciscion.com

Senaste pressmeddelanderna