Falukorven blommar i Visby
På slutet av 80-talet hade Gotlandsmusiken 22 heltidsanställda musiker och en stråkkvartett på heltid. Då hade blåsorkestern ceremoniella uppdrag för försvaret men i takt med att regementen lades ner krympte också orkesterns numerär. Nu finns 14 musiker som utgör stommen i blåsorkestern och storbandet. Men musikerna spelar också i de tre mindre ensemblerna; jazztrion, brassbandet och blåsarkvintetten.
Den gotländska hösten är mild och solen värmer i mitten på oktober när Symfoni är på besök. Promenaden från hotellet innanför ringmuren till Wisbygymnasiets aula är närmast lustfylld. Rosorna blommar fortfarande och luften är hög och klar. Utanför aulan väntar några skolklasser på att få komma in och lyssna på Gotlandsmusikens Blåsorkester och Evert Jansson som ska spela föreställningen Blommig Falukorv – berättelser och visor av Hasse Alfredsson. Det är stimmigt, glatt och förväntansfullt.
Inne på aulans scen värmer orkesterns musiker upp. Det är avslappnat men när barnen är på plats i salongen och föreställningen börjar är koncentrationen total. Orkestern spelar snyggt och tajt. Evert Jansson gör sitt bästa för att matcha orkesterns professionalitet och barnen sjunger med i de välbekanta sångerna. Det är välarrangerat och ljudbilden snyggt sammanhållet. Barnen verkar nöjda och glada när de droppar av efter konsertens slut.
Många av Gotlandsmusikens musiker har jobbat där i många år, men det har fyllts på med unga musiker. En av de allra färskaste är oboisten Diane Combee.
– Jag fick fast anställning för tre veckor sedan, säger hon.
Diane är från Nederländerna och fick sin musikutbildning i Utrecht, Bremen men också i Göteborg. Efter Göteborg flyttade hon tillbaka till Nederländerna. Då kom pandemin och musiklivet stängde ner. När Gotlandsmusiken ringde och sa att de behövde henne var det inte något svårt val att flytta till ön som inte alls kändes så liten.
– Eftersom det var pandemi så var den stora världen inte så stor. Det var ganska skönt att kunna lämna alla zoommöten och börja spela oboe igen. I början kunde vi inte spela konserter men vi gjorde inspelningar så vi kunde i varje fall spela. Det var jätteskönt. Det är ju bara tre timmar med färja till fastlandet så med lite planering så är den stora världen inte så långt borta, säger hon.
Nu är Diane Combee en av tre kvinnliga musiker i orkestern. För bara ett par år sedan var det enbart män i Gotlandsmusiken. Marcus Grufstedt är slagverkare och har varit anställd i 24 år. Han menar att det har hänt en hel del sedan han anställdes.
– När jag började fanns det fyra regementen på ön. Jag kom hit 1999, året därpå var alla nedlagda. Nu poppar de upp igen, i vart fall ett, säger han.
– Vi hade inga abonnemangsserier när jag började. Det har vi nu. Den stora serien spelar vi på Wisby Strand. Där är det lite för stort. Det finns plats för tusen personer och det fyller vi inte så ofta men ibland händer det. Vi gör också en serie då vi åker ut till fem bygdegårdar på landet. Det är lite mindre produktioner, säger Marcus.
Som nämnts tidigare har antalet musiker krympt med åren.
– Det fanns en saxofonkvartett när jag började men när de gick i pension passade man på att lägga ner den. Det är lite synd för när storbandet och blåsorkestern ska spela måste vi hyra in nio extramusiker. Det blir väldigt dyrt, menar Marcus.
För att undvika att hyra in fler musiker arrangerar man ner en del av musiken man spelar eller så gör man helt nya arrangemang. Musiken till Blommig Falukorv är arrangerad för blåsorkestern av Marcus Grufstedt, pianisten Oskar Lindström och basisten Josef Karnebäck.
– Det blir billigare än att ta in extramusiker. Det kan kosta hundra tusen innan vi ens har börjat spela, säger Marcus.
Det mesta av arbetet sker i jazztrion, brassbandet och blåsarkvintetten och alla skolbarn på Gotland får höra någon av de tre ensemblerna under ett år.
– Vi åker ut till alla skolor och spelar för barn på låg- och mellanstadiet. Det är vi antagligen ganska unika med. Vi gör egentligen mer än vi har i vårt uppdrag, säger Marcus.
– Det roliga med det här jobbet är att det är så annorlunda. En vecka står man i en jympasal klockan åtta på morgonen och en annan vecka spelar man med blåsorkestern i en konsertlokal och en tredje vecka i ett bibliotek med blåsarkvintetten, säger Diane Combee.
Gotlandsmusiken är med sina många konserter och sin mångsidighet ett nav i musiklivet på Gotland. Man har samarbeten med musiklinjen på Wisbygymnasiet och med Gotlands tonsättarskola.
– Vi träffar dem ett par gånger per år och i maj har vi en stor festival där vi spelar deras kompositioner. Ibland skriver de för hela blåsorkestern och ibland för ensemblerna, säger Diane.
Framtiden för svenska blåsorkestrar är oviss. Göteborg Wind Orchestra kämpar för sin överlevnad, Stockholms Läns Blåsarsymfoniker hade inte råd att vara kvar i Musikaliska kvarteret och fick flytta tillbaka till Dieselverkstan i Nacka för att nämna ett par exempel. Gotlandsmusiken har förhoppningsvis klarat av sitt stålbad.
Vid årsskiftet slutar Dag Franzén sitt mångåriga chefskap och Helena Wessman tar över. Hon har tidigare varit rektor för både Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och för Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet. Dessutom har hon varit konserthuschef i Göteborgs Konserthus och i Berwaldhallen. Och så är hon gotlänning, vilket sannolikt var en av anledningarna att hon sökte tjänsten.
– Att uppdraget ger möjlighet till permanent bosättning på ön är en gyllene bonus, skrev hon när hon utsågs till ny länsmusikchef Gotlandsmusiken.
Jonas Nyberg
Write here